Hogyan fognak felkészülni a középiskolás diákok az idei érettségi vizsgára?
Hétfőtől bezárnak az iskolák. Beláthatatlan ideig több több mint egymillió általános iskolás és középiskolás diák lesz kénytelen otthon tanulni, többek között az érettségi vizsgára készülve. Milyen kihívást jelent ez az oktatásban? Míg a felsőoktatásban az e-learning eléggé elterjedt – szinte minden Egyetem rendelkezik ilyen platformmal. A középiskolákban csak kis számban csináltak ilyen fejlesztéseket. Mennyi időre van szükség ahhoz, hogy a távoktatás nyújtotta lehetőségeket használni tudjuk ebben a most kialakult különleges helyzetben?
A kérdés két részre bontható:
Mennyi idő kell ilyen rendszerek üzembehelyezésére, a másik pedig, hogy mennyi időbe telik, hogy a középiskolás illetve az általános iskolás tanárok elsajátítsák az ehhez való ismereteket. A tanárok tudják a tananyagaikat menedzselni, diákjaik eredményeit és tanulmányait követni egy e-learning rendszerben. Az első kérdésre a válasz, hogy az ilyen rendszerek telepítése nem igényel túl hosszú időt. Akár egy héten belül el tud készülni egy alaprendszer, amelyet használatba is lehet venni.
Ettől nagyobb kihívásnak igérkezik e-learning ismeretek elsajátítása nem csak a tanárok, hanem a tanulók részéről is. Mert hiába készítünk el egy jól működő rendszert, hogyha nem tudjuk használni.
A tanulmányi versenyeinkhez kapcsolódó oktatási megoldásokat 2004 óta a Moodle e-learning keretrendszerben valósítjuk meg. Azt tapasztalatuk, hogy a rendszer megtanulása – mind a tanulók, mind a tanárok és adminisztrátorok részéről – erőfeszítést igényel. Meg tudják e tenni, meg tudjuk e tenni ezeket a lépéseket, hogy elsajátítsuk az e-learning keretrendszer használatát? Tapasztalatból mondom, hogy igen, mivel nekünk is sikerült.
Így – bár teljesen más körülmények között de – folytatni lehet a felkészülést az érettségi vizsgákra illetve a tantárgyi követelmények teljesítésére.