Így oktass digitálisan! – tippek a távoktatás kialakításához

Az oktatási hivatal közzétette első módszertani ajánlását amiről úgy gondolják alkalmas a koronavírus járvány miatt elrendelt kényszerszünet alatti távoktatás megoldására. Mit tartalmaz ez az ajánlás?

Leginkább linkeket digitális tananyagokhoz, tartalmakhoz. Arról ír, hogy jelenleg mit használhatunk, arról kevésbé, hogy mivel és hogyan. Említi az e-kréta rendszert, de az egy adminisztrációs eszköz, nem e-learningre találták ki, ezért szerintem zsákutca.

Mi a teendő?

  1. Iskolai stratégia kidolgozása

    Mivel nemcsak tanárként, hanem iskolaként is szembesülünk a problémával, ezért egy stratégiát kell alkotni,hogy hogyan történik a kapcsolattartás a tanulókkal, szülőkkel. Hogyan jut hozzá a gyerek a tananyaghoz, az elvégzett munkáját miként értékeljük. Erre vannak egyszerűtől a nagyon sokoldalúig, különböző tanulás szervező online alkalmazások. (learning management system – LMS)

Miért fontos hogy legyen egy keretrendszer?
Gondoljátok el mi lesz akkor, ha egyikünk facebook chaten, másikunk e-mailben, harmadikunk Google Drive-ra feltöltve küldi az anyagait? A tanuló nem fogja tudni, kitől honnan, mi érkezik és hamar káosz alakul ki. Egy LMS rendszerben egy helyütt találja az anyagait, egy módon érkeznek az üzenetek, naptárban láthatja az eseményeket, határidőket. A tanár kollégák is láthatják, hogy ki mennyi feladatot adott ki. Nehogy a túlterhelés hibájába essünk az elején, amikor elég kihívás beleszokni abba, hogy hogyan csináljuk a távoktatást.
A rendszer kiválasztása előtt célszerű felmérni a tanár kollégák között az informatikai kompetenciákat: ki mennyire jártas az e-mailezés, különböző szoftverek, online felületek, közösségi hálók használatában és az ezután kialakult kép alapján kidolgozni azt, hogy milyen rendszerben történjen a távoktatás.

2. Az egyszerű nagyszerű!  Használjuk a meglévő anyagainkat és tudásunkat

A legjobb az,  ha abból indulunk ki amit tudunk. Mindegyikünk számítógépén vannak olyan anyagok, amit eddig is használtunk az oktatásban, csak nyomtatott formában. Nem kell feltétlenül sok új szoftver kezelését megtanulni, digitális tananyagok tömkelegét gyártani. Mi az ami általában majdnem mindenkinek megy? E-mail küldés a Gmailből, egy Word dokumentum megírása, egy Power Point prezentáció megszerkesztése, tapasztaltabbaknak a Google Drive adta lehetőségek használata. Ennyi szerintem indulásnak elég is.
Az általános iskolákban a Google Tanterem (Google Classroom) alkalmas a távoktatás megszervezésére és menedzselésére. Én ezt ajánlom.
Aki a fennt leírt kompetenciákkal rendelkezik, annak nagyon gyorsan fog menni a Google Tanterem használta.

3. Osszuk meg a tudásunkat és a tananyagainkat

Nagyon nagy igény van arra, hogy segítsük egymást a tanulásban, a digitális távoktatás elsajátításában. Ezért létrehoztunk két Facebook csoportot – egyet a középiskolai tanároknak, egyet az általános iskolában tanítóknak – ahol tudásunkat, tapasztalatainkat, tananyagainkat meg tudjuk osztani egymással. Gyere csatlakozz te is!

A következő bejegyzésben a Google Tanterem használatáról fogok írni.

Tetszik? Oszd meg!
Scroll to Top